PERANAN ILMU MANTIK DALAM PENGAJARAN USULUDDIN :

Siti Sa’adiah Shafik


ABSTRAK


Ilmu mantik merupakan instrumen yang membincangkan soa-soal akal dari sudut benar atau dusta sesuatu pernyataan. Dalam pengajaran usuluddin memerlukan kepada asas ilmu mantik supaya pelajar-pelajar mampu untuk berdebat, memeberikan pendapat dan pemikiran keritis. Contohnya Ilmu kalam merupakan ilmu yang membicarakan tentang soal akidah umat Islam dengan berpandukan hujah dan dalil dari al-Quran dan al-Sunnah di samping diperkuatkan lagi dengan hujah logik akal. Kajian ini memfokuskan tentang bentuk pengajaran usuluddin yang merupakan tungak kekuatan akidah. Maka penulis hanya menumpukan kepada pengajaran ilmu mantik sahaja .Justeru, pemahaman ilmu mantik dalam pengajaran usuluddin penting, maka kajian ini cuba mengemukakan dapatan kajian yang bertujuan untuk mengkaji pandangan 5 orang pelajar degree usuluddin tahun akhir tentang ilmu mantik dan usuluddin. Kajian ini mengumpul data melalui temubual dan dianalisis secara deskriptif. Secara umum, dapatan menunjukan semua pelajar berpendapat ilmu mantik perlu dalam pengajaran usuluddin. Bagaimanapun, wujud perbezaan yang signifikan bagi pemahaman terhadap konsep pemikiran, pengajaran pensyarah dan hubungkait antara ilmu-ilmu usuluddin. Kesimpulanynnya, semua pelajar degree mempunyai pandangan yang positif terhadap pengajaran pensyarah dalam usuluddin. Selain itu, pengumpulan data yang dilakukan di dalam perpustakaan, bahan – bahan rujukan dan lain – lain membantu penulis untuk mendapatkan fakta-fakta lain dari sumber al-Quran. Justeru, penulis berharap penulisan kajian ilmiah ini dapat membantu umat Islam dalam menangani permasalahan akidah yang berlaku serta dapat mendedahkan bagaimanakah cara yang digunakan oleh ulama untuk menangkis serangan – serangan yang melibatkan logik akal.

Katakunci: Ilmu mantik , pengajaran dan usuluddin.